Nόμος 4624/2014 για το Υπαίθριο Εμπόριο

ΘΕΜΑ: ΝΕΟΣ ΝΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΥΠΑΙΘΡΙΟ ΕΜΠΟΡΙΟ

Ο Εμποροβιομηχανικός Σύλλογος Ι.Π. Μεσολογγίου ανακοινώνει όπως αυτόν δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (συγκεκριμένα στο συνημμένο ΦΕΚ 118Α ) το νέο νόμο 4624/2014, που εισάγει νέες διατάξεις για το υπαίθριο εμπόριο και ο οποίος ορίζει τα κάτωθι:

Λαϊκές αγορές

  • Καταργείται η αρμοδιότητα του Υπουργού Ανάπτυξης να καθορίζει με απόφασή του τον ανώτατο αριθμό των αδειών για τις λαϊκές αγορές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης. Ο σχετικός αριθμός καθορίζεται πλέον μέσα από αποφάσεις των αρμόδιων Δημοτικών Συμβουλίων που εγκρίνονται από τον Περιφερειάρχη (άρθρο 5 παρ. 1).
  • Καταργούνται οι Οργανισμοί Λαϊκών αγορών Αττικής και Θεσσαλονίκης. Οι αρμοδιότητές τους καθώς και οι πόροι τους περνούν στις οικείες Περιφέρειες (άρθρο 21).

 

Πλανόδιο Εμπόριο

  • Συμπεριλαμβάνεται στο νόμο διάταξη που περιορίζει το πλανόδιο υπαίθριο εμπόριο μόνο εντός της Περιφέρειας που χορηγεί την άδεια, όπως ίσχυε και στο προηγούμενο πλαίσιο περιορίζοντας έτσι τον κίνδυνο για ανεξέλεγκτη εξάπλωση του πλανοδίου εμπορίου διαρκών προϊόντων σε όλη τη χώρα, με αρνητικές συνέπειες για το οργανωμένο εμπόριο των τοπικών κοινωνιών (άρθρο 22 παρ. 4).
  • Η διάρκεια πλέον των αδειών πλανοδίου εμπορίου προβλέπεται ότι είναι αόριστη, σε αντίθεση με το προηγούμενο πλαίσιο που έθετε διάρκεια 3ετίας.   Τον έλεγχο της συνδρομής των προϋποθέσεων και των δικαιολογητικών θα έχουν σε διαρκή βάση οι αρχές απονομής της άδειας (άρθρο 22 παρ. 5).
  • Καταργείται η πρόβλεψη για τον καθορισμό του ανώτατου αριθμού των αδειών που θα χορηγηθούν τον επόμενο χρόνο από τον αρμόδιο Περιφερειάρχη. Συνακόλουθα, καταργείται και η δέσμευση του Περιφερειάρχη να έχει καθορίσει μέχρι 31 Δεκεμβρίου τον συνολικό αριθμό των αδειών που θα χορηγηθούν για το επόμενο έτος. Κατά συνέπεια, οφείλουν οι τοπικοί Εμπορικοί Σύλλογοι και οι Ομοσπονδίες να παρακολουθούν τις αποφάσεις της Περιφέρειάς τους, έτσι ώστε να καθίσταται ευχερής ο έλεγχος του αριθμού των αδειών που εκδίδονται εντός του έτους.
  • Ύστερα από διαβούλευση στην Βουλή συμπεριλήφθηκαν τελικά στο νόμο δύο πολύ σημαντικές διατάξεις:
  1. Δεν επιτρέπεται η άσκηση πλανόδιου εμπορίου κοντά σε καταστήματα που διαθέτουν ομοειδή είδη και σε δήμους με πληθυσμό άνω των 3.000 κατοίκων.
  2. Όποιος ασκεί υπαίθριο πλανόδιο εμπόριο επιτρέπεται να παραμένει στάσιμος μόνο κατά τη διάρκεια της συναλλαγής (άρθρο 25).

 

Στάσιμο Εμπόριο

  • Καταργείται η διάταξη που επιβάλλει ότι οι θέσεις στάσιμου εμπορίου πρέπει να απέχουν 100 μέτρα η μία από την άλλη σε Δήμους με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων και 50 μέτρα σε όλους τους άλλους Δήμους, αν και είναι γεγονός ότι η εξαιρετικά χρήσιμη αυτή διάταξη δεν εφαρμόστηκε ποτέ από τους Δήμους. Τουλάχιστον διατηρήθηκαν οι διατάξεις που προβλέπουν ότι το στάσιμο υπαίθριο εμπόριο δεν μπορεί να ασκείται:
  1. Εντός των δημοτικών και λαϊκών αγορών και
  2. Μπροστά από την είσοδο εμπορικών καταστημάτων και εισόδους αρχαιολογικών χώρων, μουσείων, μνημείων και εκκλησιών.

Η απόσταση των θέσεων στάσιμου εμπορίου από τα άκρα των δημοτικών και λαϊκών αγορών δεν επιτρέπεται να είναι μικρότερη των 300 μέτρων, στους Δήμους του λεκανοπεδίου Αττικής και σε Δήμους με πληθυσμό πάνω από 50.000 κατοίκους. Σε κάθε άλλη περίπτωση, η ανωτέρω απόσταση δεν επιτρέπεται να είναι μικρότερη των 150 μέτρων (άρθρο 27).

  • Οι κάτοχοι της άδειας στάσιμου εμπορίου επιτρέπεται να δραστηριοποιούνται μόνο σε θέσεις − σημεία που έχουν καθοριστεί και οριοθετηθεί από τον Δήμο που τους έχει χορηγήσει την άδεια (άρθρο 27).
  • Η διάρκεια πλέον των αδειών στάσιμου εμπορίου προβλέπεται ότι είναι αόριστη, σε αντίθεση με το προηγούμενο πλαίσιο που έθετε διάρκεια 3ετίας. Τον έλεγχο της συνδρομής των προϋποθέσεων και των δικαιολογητικών θα έχουν σε διαρκή βάση οι αρχές απονομής της άδειας (άρθρο 22 παρ. 5).
  • Καταργείται η πρόβλεψη για τον καθορισμό του ανώτατου αριθμού των αδειών που θα χορηγηθούν τον επόμενο χρόνο από το αρμόδιο Δημοτικό Συμβούλιο. Συνακόλουθα, καταργείται και η δέσμευση του Δημοτικού Συμβουλίου να έχει καθορίσει μέχρι 31 Δεκεμβρίου τον συνολικό αριθμό των αδειών που θα χορηγηθούν για το επόμενο έτος. Κατά συνέπεια, οφείλουν οι τοπικοί Εμπορικοί Σύλλογοι να παρακολουθούν τις αποφάσεις των οικείων Δήμων, έτσι ώστε να καθίσταται ευχερής ο έλεγχος του αριθμού των αδειών που εκδίδονται εντός του έτους.

 

Κυριακάτικες Αγορές – Παζάρια

Καταργήθηκε το άρθρο 2 του ν. 2323/1995 που προέβλεπε περιορισμούς για τις κυριακάτικες αγορές, βάσει πληθυσμιακών και γεωγραφικών κριτηρίων (άρθρο 28).   Παράλληλα, έχει καταργηθεί η διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες.

Εναπόκειται πλέον στον οικείο Περιφερειάρχη να καθορίσει , πόσες και ποιες κυριακάτικες αγορές θα εγκρίνει για τον τόπο ευθύνης του, μετά από πρόταση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου. Δεδομένου ότι οι τοπικές αρχές είναι επιρρεπείς στα αιτήματα των μικροπωλητών για δημιουργία κυριακάτικων παζαριών και ο έλεγχος τις Κυριακές έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολος, εφιστάται η προσοχή των Εμπορικών Συλλόγων που θα πρέπει αφενός να παρακολουθούν την δράση των Περιφερειών, αφετέρου να κινητοποιούν τους παρακάτω αναφερόμενους φορείς ελέγχου όταν δεν τηρούνται οι προϋποθέσεις λειτουργίας των παζαριών.

 

Έλεγχος Υπαιθρίου Εμπορίου

Επίσης στο νέο νομοθετικό πλαίσιο ρυθμίζεται η αρμοδιότητα της Ελληνικής Αστυνομίας και του ΣΔΟΕ μαζί με τους λοιπούς φορείς ελέγχου (ΓΓ Εμπορίου, ΓΓ Καταναλωτή, Διευθύνσεις Ανάπτυξης Περιφερειών κλπ.) του υπαιθρίου εμπορίου (άρθρο 29).

Πλέον η δραστηριοποίηση τόσο της ΕΛΑΣ όσο και τους ΣΔΟΕ δεν θα απαιτεί προηγούμενο αίτημα του Δήμου αλλά θα μπορούν να δρουν αυτοβούλως για την συνδρομή των προϋποθέσεων του νόμου.

Αυτό ωστόσο που απαιτείται κυρίως για τον αποτελεσματικό έλεγχο είναι η πλήρης ενεργοποίηση του Συντονιστικού Κέντρου για την Αντιμετώπιση του Παραεμπορίου (ΣΥΚΑΠ) σε όλη την επικράτεια και η συνεργασία των ελεγκτών με τους τοπικούς Εμπορικούς Συλλόγους που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τις συνέπειες που έχει η δράση του παραεμπορίου στις τοπικές αγορές τους.

 
cap medicine ball